Děkujeme všem, kteří se zapojili do naší letní soutěže a zasílali nám fotky výrobků se zcela zbytečnými nebo nadměrnými obaly. Jsme rádi, že se spolu s námi zamýšlíte nad (ne)potřebností obalů a pomáháte nám odhalit výrobky, u kterých nemá množství obalu z pohledu spotřebitele své opodstatnění! V naší soutěži tentokrát uspěly 3 spotřebitelky, které se mohou těšit na inspirativní knížky praktických receptů a návodů pro zdravější a udržitelnější domácnost bez zbytečných odpadů.

Gratulujeme třem výherkyním!

Nejvíc podnětů na zbytečně zabalené výrobky, celkem tři, nám zaslala Hana Jiřičková, na 2 příklady nadměrných obalů nás upozornila Helena Šubertová. Třetí oceněnou je pak Blanka Vávrová, kterou jsme vylosovali z ostatních soutěžících, kteří nám zaslali shodně po jednom podnětu.

Všem třem výherkyním gratulujeme k získání inspirativních knížek plných praktických návodů pro zdravější domácnost bez zbytečných odpadů. Již brzy se s nimi spojíme, abychom se domluvili na konkrétním výběru a předání knih.

Na jaké výrobky jste nás upozornili?

Mezi vašimi foto podněty se objevovaly zejména výrobky z kategorie potravin, čisticích či pracích prostředků a výživových a léčivých přípravků.

Potraviny

V této kategorii jste nás upozornili na nadměrné obaly vyvolané různými faktory. Prodejci, např. řetězec Billa, mají například zvláštní „potřebu“ balit do plastu zeleninu z českých farem. Sice rozumíme snaze o zviditelnění zeleniny českého původu v záplavě té z dovozu, jsme však přesvědčeni, že by měly supermarkety českým farmářům vyhradit například zvláštní farmářský koutek na prodejně, kam by spotřebitel šel vždy najisto za lokálními nebalenými produkty. Jiní výrobci nabízejí výběrový snack, kterého je v obalu žalostně málo, protože větší množství už by odrazovalo svou vysokou cenou (např. EatReal quinoa chipsy). Dezerty Marlenka jsou zabaleny hned do několika plastových obalů, zřejmě pro zachování 100% tvaru a chuti…při pohledu na množství obalů však mohou člověku poněkud zhořknout.

Jindy je objem obalů výrobků výrazně větší vlivem balení do ochranné atmosféry pro dosažení delší trvanlivosti (zde např. Country life mango, salámky Kosteleckých uzenin, pistácie)- tento postup sice předchází plýtvání potravinami, ovšem je na diskuzi, zda skutečně u těchto výrobků potřebujeme trvanlivost 3měsíční a delší, když většina z nás chodí do obchodu tak jako tak každý týden. Zvláštní „perličkou“ je nabídka Albert Fresh bistro – omytá nakrájená jablka v plastovém sáčku. Mysleli jsme si, že v Česku máme ještě trochu toho selského rozumu…opravdu tohle v Albertu myslí vážně a opravdu to někdo kupuje?!? Absurdní ukázka toho, jak si díky supermarketům a zrychlenému životnímu stylu vytváříme pokřivený vztah k jídlu…

Čisticí a prací prostředky

S nadměrnými obaly se setkáváme prakticky u všech výrobců čistících prostředků do domácnosti, kteří působí na českém trhu. V naší galerii naleznete například značky Persil, Finish, Somat, Vanish, Woolite, Jar nebo Jelínek, nově jste nás upozornili na výrobky značky Ariel – prací prášek a gelové kapsle na praní. Výrobci pracích prášků odůvodňují velikost krabice procesem plnění, kdy se prášek nasype do tvaru „kužele“, který se až následně v krabici rozprostře a vlivem další manipulace postupně slehne. Krabice je větší z toho důvodu, aby nedocházelo k úbytku prášku pod garantované množství.

Výrobci také využívají stejné velikosti krabic pro více množstevních variant výrobku, v rámci zefektivnění procesu balení. Z naší zkušenosti však i sebemenší přírůstek množství výrobku slouží jako záminka k využití většího balení: například u gelových pracích kapslí Ariel Allin1 Pods nabízí výrobce variantu 30 i 33 kapslí, a ač by se oněch 33 kapslí vešlo pohodlně do krabice pro 30 kusů, koupíte je v krabici větší, stejné jako pro 40 kapslí.

Výživové a léčivé přípravky

Velikost obalu léčivých a výživových přípravků je ovlivněna mimo jiné řadou právních předpisů týkajících se hygienické bezpečnosti a zdravotní nezávadnosti, ale i těch, které určují např. minimální velikost písma nebo umístění textu, a to v zájmu snadné a jednoznačné identifikace léčivého přípravku. Přesto by měli výrobci v rámci prevence vzniku odpadu prověřovat možnosti redukce obalu, resp. lepšího využití jeho kapacity. Z našeho pohledu totiž výslednou velikost obalu zčásti vyvolává také snaha přilákat spotřebitele na akce a nízkou cenu (které ale nutně odpovídá malé množství výrobku).

S konkrétními podněty ke změně jsme proto oslovili tyto společnosti: Mylan, GS Pharmaceuticals, Sandoz, VitaHarmony, Walmark, Zentiva. Apelovali jsme např. na úpravu množství tablet v blistru na sudý počet, tak aby byly blistry maximálně naplněny a nezůstávalo v nich žádná prázdné místo (lék Tezeo / Zentiva; Linex probiotika / Sandoz). Dále jsme vyzvali výrobce výživových doplňků, aby lépe kapacitně využívali své unifikované lékovky a neprodávali nejmenší množstevní varianty výrobku, kde tablety sotva pokryjí dno (např. doplňky stravy GS Pharmaceuticals, VitaHarmony).

Obalová výzva je výzvou nejen pro spotřebitele, ale i pro výrobce a státní správu

Po výrobcích požadujeme, aby plnili svou zákonem danou povinnost a při navrhování obalu svých výrobků pamatovali na přírodu. A to s ohledem na celý životní cyklus obalu, tj. od jeho výroby až po likvidaci. Snažíme se jim dávat konkrétní podněty na změny, které by přinesly pozitivní dopady.

Zároveň usilujeme o to, aby pověřené státní orgány skutečně vykonávali dohled nad dodržováním preventivní povinnosti dle § 3 odst. 1 zákona o obalech. Podali jsme proto např. podnět České obchodní inspekci ke kontrole nadměrného obalu tablet do myčky Somat, o kterém jsme již dříve natočili video. Naše podání bylo předáno do oddělení kontroly k zařazení do plánu kontrolní činnosti ČOI. V současné době však již uběhla 30denní lhůta, aniž bychom byli spraveni o výsledku kontroly. Nyní proto zvažujeme další postup v celé věci, o kterém budeme následně informovat.

Nedodržení preventivní povinnosti je přestupkem dle § 44 odst. 2 písm. a) zákona o obalech. Dle § 45 písm. a) téhož zákona lze za tento přestupek uložit pokutu do výše 500 000 Kč.

Chcete-li být v obraze, jak v projektu pokračujeme, sledujte aktivity projektu zde na webu, náš facebook, nebo se zaregistrujte dole na stránce formulářem „Chci se přidat“, abychom vám důležité informace o vývoji kampaně mohli zasílat emailem.


Projekt Obalová výzva je realizován s finanční podporou Ministerstva životního prostředí, hlavního města Prahy a Libereckého kraje. Projekt nemusí vyjadřovat stanoviska MŽP, hlavního města Prahy a Libereckého kraje.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..