Obalová výzva pokračuje. Díky Vašim foto příspěvkům můžeme doplňovat databázi zbytečně zabalených výrobků a vyzývat výrobce, aby dodržovali zákon a svoje produkty balili méně. Nadměrný obal = zbytečný odpad. Nadměrné obaly jsou přitom všude kolem nás. Zkuste si jich spolu s námi všímat a posílejte nám fotky vašich „úlovků“, ať s tím můžeme něco dělat, děkujeme! V naší video ukázce představujeme výrobek, jehož obal nás doslova zvedl ze židle: zvýhodněné akční dvojbalení Betakarotenu značky VitaHarmony. Podívejte se na video:

Video vzniklo v rámci projektu Společně za menší spotřebu, který byl podpořen Ministerstvem životního prostředí. Projekt nemusí vyjadřovat stanoviska MŽP.

Obaly léčivých a výživových doplňků

V naší databázi nadměrně balených výrobků jsou zastoupeny výživové doplňky a léčiva výrobců GS Pharmaceuticals, Walmark, Zentiva nebo Sandoz. Příliš velké obaly jsou problém zejména u léčiv, protože léky ze zdravotních důvodů většinou užívat prostě musíme a obalům se tak prakticky nelze vyhnout. Velikost obalu je však v jejich případě ovlivněna mimo jiné řadou právních předpisů, které určují např. minimální velikost písma nebo umístění textu, a to v zájmu snadné a jednoznačné identifikace léčivého přípravku. Přesto je na místě prověřovat, do jaké míry je výsledná velikost těchto obalů opodstatněná.

Betakaroten VitaHarmony – 1/4 vitamínů a 3/4 vzduchu

V rámci kategorie léčivých a výživových přípravků jsme pro kontrolní nákup vybrali výrobek, jehož fotku nám zaslala spotřebitelka Bára, a u kterého je nadměrnost obalu zcela zjevná. Obsah tohoto dvojbalení by se totiž bez problémů vešel do jediné z lahviček a ještě by nějaké místo zbylo…Zákazník ovšem tenhle absurdní nepoměr přes etiketu a papírový obal nevidí, o to větší rozčarování přijde po rozbalení…Tenhle produkt tedy považujeme nejen za ukázku plýtvání zejména plastovými obaly, ale bohužel i klamání spotřebitele.

Výrobek je zabalen do papírové krabičky s dárkovým designem, která obsahuje 2 lahvičky o objemu 150 ml á 100 tobolek o čisté hmotnosti 22,4 g. To, že výrobce označuje balení jako akční zvýhodněné dvojbalení, v zákazníkovi může vzbudit dojem, že si za své peníze kupuje něco víc. Po vyjmutí lahviček z papírového obalu však nastává nemilé překvapení – v lékovkách je tobolek do výšky těsně nad 2 cm (cca 25 % objemu), zatímco dalších 6 výškových cm pod víčko vyplňuje prázdný prostor. Přesypeme-li obsah obou lékovek do jedné, stále zbývá ještě cca 3,5 výškových cm prázdného prostoru.

Vitamínů by se do lahvičky vešlo 3,5krát víc

Spočítali jsme, že by se do jedné lahvičky vešlo místo 100 tobolek 350 kusů a celé dvojbalení by tak místo 200 kusů mohlo obsahovat klidně 700 tobolek, tj. 3,5krát větší množství. V produktovém katalogu VitaHarmony pro období 2020/21 se dočteme, že výrobce provedl určité změny designu svých obalů – deklaruje, že jsou již vyrobeny ze snáze recyklovatelného PET a bez zatavovacích hliníkových uzávěrů, což oceňujeme. Některé své produkty již VitaHarmony v reakci na podněty od spotřebitelů nabízí i v optimalizovaném objemu 350 tablet, které vyplňují celou lékovku. Tato balení jsou označena jako „ekologicky dotovaná“.

Běžně však výrobce ve stejné velikosti obalu nabízí vitamíny po 100 kusech či dokonce pouhých 60 kusech. Sama společnost přitom připouští, že když lahvičky naplní celé, ušetří až 6 lahviček na 1 výrobek (přesně 5,83 ks). Domníváme se, že takový krok by neměl být výjimkou potvrzující pravidlo, ale naopak novým standardem. Pokud se výrobce obává, že si většinový zákazník nemůže dovolit zakoupit najednou 350 tablet kvůli adekvátně vyšší ceně, měl by lékovky u svých produktů prostě zmenšit. Společnosti VitaHarmony budeme adresovat podnět, ve kterém ho vyzveme ke změně.

Vyzýváme výrobce, aby dodržovali zákon a přestali své výrobky balit do zbytečně velkých obalů

Zákon o obalech, konkrétně jeho §3 odst. 1, ukládá výrobcům povinnost uvádět na trh obaly s co nejmenší hmotností a objemem, tak aby byl naplňován hlavní účel zákona, tj. předcházení vzniku odpadů z obalů. Chceme, aby výrobci tuto svou povinnost dodržovali a nesledovali při designu svých výrobků výhradně marketingové cíle, které je často vedou k používání zbytečně velkých obalů, ale zamýšleli se také nad reálnými dopady svých produktů na životní prostředí. Proto výrobce oslovujeme s výzvou ke změně a jsme připraveni podávat podněty pověřeným orgánům státní správy k zahájení správního řízení.

Share on facebook
Facebook
Share on email
Email
Share on twitter
Twitter
Share on pinterest
Pinterest

Tato stránka používá soubory cookies, pokračováním vyjadřujete souhlas.