Institut pro udržitelný rozvoj chce přesvědčit výrobce a řetězce, aby přestali prodávat výrobky v nadměrných obalech, které zbytečně zatěžují životní prostředí. Podněty sbíráme od spotřebitelů: na ipur.cz/obalova-vyzva najdete databázi, kam i vy můžete vložit fotku nadbytečně baleného výrobku, který vám osobně vadí. Tři autory fotek nejabsurdněji zabalených výrobků odměníme zajímavou knihou, s podněty oslovíme výrobce a vyzveme je ke změně.

Obchody nabízejí sušenky v sáčcích z poloviny prázdných. Jindy jsou to vitamíny, kterých by se do lahvičky vešlo třikrát tolik nebo prací prášek vyplňující krabici jen do dvou třetin. Také se divíte proč? V některých případech má větší obal vyplněný vzduchem své opodstatnění, když chrání výrobek před znehodnocením, známým příkladem jsou bramborové lupínky. Většinou se však jedná o marketingový trik, kterým se výrobci snaží nalákat spotřebitele ke koupi výrobku a vydělat na jeho důvěřivosti. Větší obal zároveň nabízí větší plochu pro obchodní sdělení, výrobek je tak mezi ostatními lépe vidět.

Zákon o obalech ukládá výrobcům povinnost zajistit, aby hmotnost a objem obalu byly co nejmenší. Praxe však bývá odlišná, častý nepoměr mezi obalem a skutečnou velikostí výrobku klame nás – spotřebitele, navíc zcela zbytečně zatěžuje životní prostředí.

Z obalu, který má chránit výrobek, se totiž velmi záhy stává odpad. Velký obal rovná se velký odpad, to vidí každý. Co však na první pohled vidět není, jsou vedlejší negativní vlivy, např. zvýšená spotřeba i jiného obalového materiálu jako jsou fólie na palety. Dalším problémem je neefektivní využívání kapacit kamionu, který přepravuje místo zboží vzduch, absolvuje více jízd a tím zatěžuje dopravní infrastrukturu a ohrožuje naši bezpečnost. Zároveň spotřebuje více nafty, jejíž spalování uvolňuje do ovzduší škodlivé emise zhoršující klimatickou změnu apod. Všechny tyto dopady je nutné přičíst navrch k obalové zátěži.

IPUR usiluje o to, aby se nadměrné obaly postupně přestaly používat. Rozhodli jsme se vyzvat veřejnost ke spolupráci formou Obalové výzvy a následně vstoupit do jednání s některými výrobci. Součástí výzvy je fotogalerie výrobků s nadměrnými či zbytečnými obaly, kam i vy můžete vložit svůj úlovek nesmyslného obalu. Databázi výrobků včetně výpočtů negativních vlivů předložíme výrobcům a řetězcům jako podněty ke změně.

Tři autory fotek nejabsurdněji zabalených výrobků čeká dárek v podobě inspirativní knihy o přírodě či udržitelném stylu života. Vítězné výrobky zveřejníme 31. 7.

Facebook
Email
Twitter
Pinterest

Tato stránka používá soubory cookies, pokračováním vyjadřujete souhlas.